فعالیت‌ها

مدرسۀ علوم اجتماعی هم‌اکنون دارای ۴ بخش مجزا است. هر کدام از بخش‌ها کارگروه، اهداف و مأموریت مشخصی دارند که در زیر به‌صورت مختصر بیان شده است:

دوره‌های آموزشی:

دور‌ه‌های آموزشی چندروزه، مهم‌ترین بخش مدرسۀ علوم اجتماعی است. در این دور‌ه‌ها، دانش‌آموزان دختر و پسر کل مدارس کشور می‌توانند پس از ثبت‌نام، در کلاس‌های تعیین‌شده شرکت کرده و با کمک مدرس مربوطه در مورد مسائل مختلف گفتگو کنند. همچنین مدرسۀ علوم اجتماعی قصد دارد با برگزاری این دوره‌های آموزشی در هر فصل سال ارتباط خود را با دانش‌آموزان حفظ کند و امکان حضور هر چه بیشتر دانش‌آموزان را فراهم آورد.

اهداف این دور‌ه‌ها عبارتند از:

۱.تجربۀ فضای متفاوت آموزشی از جانب دانش‌آموزان
۲.آشنایی دانش‌آموزان با حوزه‌های علوم اجتماعی
۳.امکان برقراری ارتباط دانش‌آموزان با مدرسین و فضای دانشجویی علوم اجتماعی
۴.ایجاد فضایی برای گفتگو و تبادل نظر پیرامون مباحث روز جامعه

 

کاردو‌های علوم اجتماعی:

این اردو‌های کارگاهی به‌طور اختصاصی برای دانش‌آموزانی است که در یکی از دوره‌های آموزشی مدرسه شرکت کرده باشند و هدف از آن در ابتدا مواجهه‌ای متفاوت با محیط اجتماعی و سپس تمرین به‌اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها و نگارش متن است. دانش‌آموزان به‌واسطۀ این کاردوها، با حضور در میدان مطالعاتی و به کمک تسهیلگران با برخی از حوزه‌ها و مسائل اجتماعی آشنا می‌­شوند.

برنامۀ کلی سه‌روزۀ کاردوها از این قرار است:

روز اول: آموزش محتوای نظری و روش‌شناختی (ابزار‌های مشاهده، گردآوری داده و تحلیل)

روز دوم: حضور در میدان مطالعاتی و ثبت داده

روز سوم: گفت‌وگو و ارائۀ گزارشات مکتوب از میدان

 

نشست دانش‌آموزی:

همزمان با گسترش فعالیت‌های مدرسۀ علوم اجتماعی، یکی از دغدغه‌های جدی ما مشارکت بیشتر دانش‌آموزان برای داشتن چشم‌اندازی از سپردن فعالیت‌های فکری و اجرایی به خود آنان بود. به عبارتی، می‌خواستیم مدرسۀ علوم اجتماعی از دانش‌آموزان، همراه دانش‌آموزان و برای دانش‌آموزان باشد. در این راستا، ایدۀ نشست‌های دانش‌آموزی مطرح شد. نشست‌هایی که توسط دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و مخاطبش هم دانش‌آموزان هستند. تمامی امور اجرایی مربوط به این نشست‌ها توسط گروهی از دانش‌آموزان داوطلب انجام می‌شود که دست‌کم در یکی از دور‌ه‌های آموزشی مدرسه شرکت کرده‌اند. البته هر کجا دانش‌آموزان نیاز به کمک اجرایی یا  فکری دانشجویان و اساتید داشته باشند، مدرسۀ علوم اجتماعی تسهیلگر این ارتباط خواهد بود. برنامه‌­ریزی شده است که این نشست‌ها به‌صورت منظم با تمرکز بر موضوعاتی که دغدغۀ نوجوانان است، برگزار شود.

اهداف نشست دانش‌آموزی:

۱. مشارکت خود دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه و ایجاد امکان تجربۀ کار گروهی برای‌ آنان
۲. برقراری ارتباط منظم مدرسه با دانش‌آموزان
۳. به کار گرفته‌شدن ایده‌های دانش‌آموزان در پیشبرد مدرسه
۴. جذب دانش‌آموزان جدید به مدرسۀ علوم اجتماعی

 

سایت مدرسۀ علوم اجتماعی:

مدرسه علوم اجتماعی در جهت رسالت خود مبنی بر مهیاکردن بستر آشنایی با حوزۀ علوم اجتماعی برای کودکان و نوجوانان و همگام با اولویتش که توجه به افراد در حاشیۀ نظام آموزشی است، تصمیم دارد تا به میانجی فضای مجازی امکان بهره‌­گیری از مطالب و کلاس‌ها را برای مخاطبان گسترده‌تری از سراسر کشور فراهم آورد، کسانی که به هر دلیلی امکان حضور در دوره‌های آموزشی را نخواهند داشت.

اهداف سایت:

۱. ارائۀ محتوای آموزشی به مخاطبان در قالب‌های مختلفی همچون متن، فیلم و پادکست
۲. ایجاد فضایی برای پرسش و پاسخ دانش‌آموزان
۳. اطلاع‌رسانی برنامه‌های مدرسۀ علوم اجتماعی
۴. امکانی برای آرشیو فعالیت‌ دیگر بخش‌های مدرسه